Mange ejere af specielt ældre biler har svært ved at affinde sig med den middelmådige mængde lys, der rammer vejen. Det gør noget ved køreglæden, når farten skal sættes ned for at afpasse hastigheden til sigtbarheden.
Kører du med de helt gamle forlygter, kan du med fordel opgradere til H4. Visuelt passer de måske ikke til en gammel bil, men der er en verden til forskel. Selv H4-pærerne kan opgraderes til nogle supergode pærer som eksempelvis OSRAM Nightbreaker. Endelig kan du gå skridtet videre og montere ekstralygter.
For tiden kører jeg en Alfa Romeo 159. Da jeg købte den var forlygterne temmelig ringe. Jeg skiftede de billige pærer ud med OSRAM Nightbreaker, og nu havde jeg fået lys på vejen, som giver mig tryghed – også ved 130 km/t.
Baklygten var mere en advarsel til mine medtrafikanter om, at jeg nu havde sat bilen i bakgear, selvom pæren er på 21W. Den var bare for ringe, og jeg kunne ikke finde hjælpelygter, som jeg ville være bekendt at sætte på Alfa’en. Efter en del søgning på nettet fandt jeg en LED-pære af typen Twenty20, som jeg satte i baklygten: Sikke en forskel og nu kunne jeg se, hvad der var bag bilen, før jeg kørte ind i det!
Denne pæretype købte jeg af sikkerhedsgrunde også til tågebaglygten. Ulempen er imidlertid, at modstanden i pæren er så lille, at styreboksen tror, at pæren er gået, hvorfor advarselslampen i speedometeret lyser. Det finder jeg er en rimelig betaling for den højere sikkerhed (Advarselslampen lyser heldigvis ikke ved brug af bakgearet.).
Ved at optimere dit valg af pærer, kan du øge både din køreglæde og sikkerheden.